• Hoge klanttevredenheid, 9
  • Praktijkgericht & Persoonlijk
  • Ervaren & Enthousiaste trainers

Misverstanden voorkomen tijdens een onderhandeling

Een misverstand is snel ontstaan. Het kan ervoor zorgen dat een onderhandeling blijft steken. Een misverstand ontstaat meestal vanwege een sterk verschil in mening, verschillende culturele achtergronden, etc. Tijdens een onderhandeling kunnen deze verschillen ervoor zorgen dat mensen elkaar niet goed begrijpen. Op deze pagina geven we je wat tips over hoe je een misverstand kunt voorkomen tijdens een onderhandeling, waardoor je meer kans hebt op een geslaagde ervaring.

Let us never negotiate out of fear, but let us never fear to negotiate. John F. Kennedy. Inaugural Address – 20 January 1961.

Omdat misverstanden tijdens een onderhandeling snel ontstaan is het belangrijk om:

  1. Individuele doelen bespreekbaar te maken
  2. Meningsverschillen te accepteren
  3. Duidelijk te communiceren

 

Individuele doelen bespreekbaar maken

Het is vooral belangrijk om te begrijpen wat de ander met de onderhandeling wil bereiken. De motivatie van de ander is alleen niet altijd wat het lijkt. Door hier aandacht aan te besteden, tussen de regels door te lezen, kom je achter de ware motivatie van de ander.

Omgedraaid vraagt dit van jou ook een grote mate van openheid over je eigen doelen, zodat jullie samen kunnen zoeken naar gedeelde belangen en gedeelde winst. Doorgewinterde onderhandelaars zullen vaak beweren dat het prijsgeven van je doelen je kwetsbaar maakt. Als je op zoek bent naar een gedeelde oplossing dan is openheid juist de eerste stap naar succes!

Mensen hebben vaak verschillende belangen. Wat jij belangrijk vindt, ziet de ander misschien wel als onbelangrijk. Door belangen aan het begin van de onderhandeling duidelijk te maken wordt het gemakkelijker om gedeelde aspecten te identificeren en kun je toewerken naar een win-win situatie.

Meningsverschillen accepteren

Conflicten ontstaan vaak door een meningsverschil. Onthoud dat het accepteren en aanvaarden van een andere mening niet betekent dat je het ermee eens bent. Je toont hiermee respect voor de ander en je laat zien dat je bereid bent om samen op zoek te gaan naar een gedeelde oplossing. Tegelijkertijd is het belangrijk dat jij de ander vraagt om ook jouw mening te begrijpen. Eerlijk en open zijn naar elkaar, elkaars verschillende perspectieven te accepteren, zal jullie helpen om constructief naar een oplossing te zoeken.

Duidelijk communiceren

Door je bewust te zijn van je eigen manier van communiceren is de kans op een succesvolle onderhandeling groot. Nog belangrijker: je werkt aan een langdurige en betrouwbare relatie met de andere partij. Zorg voor helderheid tijdens een onderhandeling:

‘Klopt het dat je X bedoelt?’

‘Als ik even zo vrij mag zijn. Wat je dus bedoelt is dat X.’

Goede communicatieve vaardigheden zijn dus belangrijk tijdens een onderhandeling. Door deze vaardigheden te verbeteren, verklein je de kans op een misverstand. Communicatieve vaardigheden die van pas komen tijdens een onderhandeling:

  • Actief luisteren
  • Vragen stellen
  • Reflecteren en verhelderen
  • Non-verbale communicatie

Tot slot…

Bij onderhandelen gaat het in de eerste plaats om het oplossen van een meningsverschil. Als het mogelijk is, probeer dan altijd een win-win situatie te bereiken in plaats van een win-verlies situatie. Op die manier behoud je over het algemeen een goede werkrelatie die vruchtbaar kan zijn in de toekomst.

Menu