Een goede presentatie houden? Beperk de hoeveelheid informatie - Bureau Spraakwater
  • Hoge klanttevredenheid, 9+
  • CRKBO Erkend
  • Ervaren trainers

Een goede presentatie houden? Beperk de hoeveelheid informatie

Dit artikel van Kevin verscheen ook op Intermediair.

Je kunt dé expert zijn binnen je vakgebied, als je er niet in slaagt om je kennis te laten aansluiten bij de belangen van de luisteraar, dan sla je de plank alsnog mis. Presentatietrainer Kevin Cruiming legt uit hoe je je kennis op waardevolle wijze overbrengt op je publiek.

Stel je eens voor: jouw werkgever heeft een softwareproduct ontwikkeld waar jij alles – echt alles – van weet. Je leidinggevende vertelt je dat je ‘aankomende week mag spreken op een congres waar een hoop potentiële klanten komen’. Aan jou de taak om een inspirerende presentatie te geven over jullie softwareproduct én hiermee tien nieuwe afspraken binnen te halen. Vol goede moed ga je aan de slag om al je kennis en kunde in een overtuigende presentatie te verpakken.

Een week later is het zo ver. Je bent goed voorbereid en hebt méér dan genoeg te vertellen. No way dat iemand na jouw presentatie nog een vraag heeft, want je geeft ze álles. Anekdotes over hoe jullie bedrijf ooit is gestart, inzicht in de nieuwste technische snufjes van het product, een filmpje van het kostenplaatje… alles komt voorbij in je presentatie. Na veertig minuten stap je moe maar voldaan van het podium af. Het ging lekker, je hebt veel verteld, al je kennis gedeeld. Je bent iets uit de tijd gelopen, maar inderdaad: er zijn geen vragen gesteld!

Twee weken later blijkt helaas dat er geen enkele afspraak is gemaakt naar aanleiding van je presentatie. Geen aanvragen, geen telefoontjes, geen berichtje op LinkedIn. Je doel is niet gehaald, hoe kan dat nou?

Wat gaat er mis?

Bovenstaande situatie is een goed voorbeeld van een probleem waar veel van mijn trainees tegenaanlopen. Ik noem dit fenomeen ook wel het hagelschot. Bij een hagelschot vuurt de spreker alle informatie die hij over het onderwerp heeft in een moordend tempo af op zijn publiek. Je deelt zo veel mogelijk verhalen, cijfers, anekdotes en feiten in de hoop dat je raakschiet. ‘Als ik maar genoeg vertel, deel ik met iedereen in het publiek wel één waardevol stukje informatie’, is de goedbedoelde gedachte.

Helaas is het tegenovergestelde waar. Natuurlijk is het aannemelijk dat er in jouw uitgebreide verhaal voor iedereen wel íets interessants zit. Maar als je je luisteraars ook ontzettend veel informatie voorschotelt die niet relevant is, haken ze snel af. Als spreker kun je dan alleen maar hopen dat iedereen precies op die momenten dat er iets waardevols voor hen wordt verteld, weer even aanhaakt.

Zo los je het op

Hagelschieten, dat wil je dus voorkomen! Het volgende twee-stappenplan helpt je hierbij:

Stap 1: verdiep je in je publiek

Wie zitten er tijdens jouw presentatie in de zaal en – nog belangrijker – wie van die mensen heb jij nodig om je doel te bereiken? Uiteindelijk zijn dát de mensen die je wil aanspreken. Focus je in je presentatie dan ook veel meer op hun specifieke behoeften en interesses, in plaats van iedereen gelijk te bedienen.

In bovenstaande situatie was het je doel om tien nieuwe afspraken binnen te halen. Op welk deel van je publiek had je moeten focussen om dit doel te bereiken? Niet op de ‘ik-ben-voor-de-gezelligheid-mee-mensen’ in ieder geval. Het deel van je publiek dat voor jou wel interessant is, zijn de mensen die besluiten of er überhaupt een afspraak wordt gemaakt. Bedenk dan ook bij welk type mensen je al eerder op gesprek bent geweest, of met wie je eerder contact hebt gehad in aanloop naar een gesprek. Deze mensen vormen jouw target audience.

 Stap 2: leg je presentatie onder een vergrootglas

Heb je duidelijk wie jouw target audience is? Dan is het tijd voor stap twee! Vraag jezelf bij elke zin, elk onderwerp, elk argument in je presentatie af: is dit relevant voor de groep die ik wil aanspreken?

Is je antwoord ‘nee’? Schrap het dan uit je presentatie.

Is je antwoord ‘ja’? Houd het in je presentatie.

Twijfel je? Dan is het niet relevant genoeg. Hup, weg ermee!

Wil je de volgende keer wél die tien nieuwe afspraken binnenhalen? Stop dan met hagelschieten en ga voor het schot in de roos!

 

 

 

Menu