Waarom het zo belangrijk is om een praatje te kunnen maken - Bureau Spraakwater
  • Hoge klanttevredenheid, 9+
  • CRKBO Erkend
  • Ervaren trainers

Waarom is het zo belangrijk om een praatje te kunnen maken?

Het is makkelijk om gesprekken over koetjes en kalfjes te bestempelen als oppervlakkig en nutteloos. Sommige mensen claimen dat ze alleen geïnteresseerd zijn in ‘echte’ conversaties. Maar hoe kom je überhaupt tot het punt waarbij je diepere gesprekken met iemand kunt hebben? Iemand die je net ontmoet hebt zal raar opkijken bij de vraag ‘waarom denk je dat God goede mensen slechte dingen laat overkomen?’.

Een gesprek is als een trede op een ladder

Een contact is een ladder en over koetjes en kalfjes praten zijn de eerste paar treden. Je kunt geen sprongen maken op een ladder. Dit zou zijn als gaan sprinten zonder warming up, of als het bakken van een biefstuk voordat deze ontdooit is, of op de snelweg invoegen zonder te accelereren, of … je snapt het wel.
Denk er maar eens over na. Hoe zijn al je huidige belangrijke relaties die geen familie zijn begonnen? Hoogstwaarschijnlijk door het maken van een klein praatje. Een babbeltje is de poort waardoor ieder persoon dat je ooit gaat ontmoeten je leven binnen komt. Dit is niet niets als je er even over nadenkt. Je weet nooit wie je tegen gaat komen op het werk, in een koffietent, bij de sportschool of op een feestje; het zou wel eens je toekomstige zakenpartner, werkgever, beste vriend of echtgenoot kunnen zijn. Je weet simpelweg niet wanneer het ontmoeten van de juiste persoon je leven een andere richting op kan sturen. Maar als je niet in staat bent om deze kennismakingen te initiëren zal je cirkel van kennissen en intimi nooit veder groeien dan je huidige vrienden.

Hoe word je een expert in small talk?

De eerste stap om expert te worden in het maken van een praatje is om jezelf in elke situatie te gaan zien als de gastheer en niet als de gast. De gastheer gedraagt zich als een leider. Hij is actief, niet passief en neemt het initiatief in het aanknopen van een gesprek en doet zijn best om het gesprek te leiden, ongemakkelijke pauzes op te vullen, mensen te introduceren en om anderen zich comfortabel en welkom te laten voelen.

Je taken als gastheer kunnen worden opgedeeld in twee categorieën: anderen benaderen en benaderbaar zijn.

Hoe benader je anderen?

We voelen ons vaak zelfbewust wanneer we een gesprek aanknopen met onbekenden, maar de meeste mensen voelen zich net zo onzeker als verlegen als jijzelf. Het is voor hen juist heel prettig en een opluchting dat iemand het initiatief neemt om met ze te praten. Mensen houden er van om te praten (vooral over zichzelf) en zijn over het algemeen gevleid wanneer iemand ze aandacht geeft. Zoek iemand die er benaderbaar uit ziet, die alleen is, niet met iemand anders aan het praten en niet aan het werk is. Maak oogcontact, glimlach en begroet ze. En dan? Iedereen die het wel eens overkomen is dat het gesprek doodvalt na de gewoonlijke ‘en wat doe je’  kan zich zorgen maken dat het initiëren van een gesprek zal eindigen in ongemakkelijkheid. Maar wanneer je weet wat je moet doen zeil je hier soepel doorheen.

De ATA methode voor een praatje

Communicatie expert Dr. Carol Fleming biedt een drie stappig proces om een gesprek op te starten: Anker, Laat zien, Aanmoedigen.

Ankeren

Dit is een observatie van jullie ‘gedeelde realiteit’ dat de eerste connectie maakt tussen jou en de andere persoon. Dit kan een kleine opmerking zijn met betrekking op iets wat jullie beide zien of ervaren.

  • Het eten vanavond is fantastisch
  • Dit weer is perfect
  • Landis is hilarisch

Stap niet in de valkuil van het denken dat deze opmerkingen te oppervlakkig zijn en om tevergeefs te zoeken naar iets scherps om te zeggen. Flemming noemt deze woordenwisselingen ‘vriendelijke geluiden’, je weet beiden dat ze niets betekenen maar slechts een geleidelijke en vriendelijke manier zijn om door te gaan naar een ‘echt’ gesprek.

Laat zien

Vervolgens geef je iets prijs over jezelf gerelateerd aan het anker dat je net uitgegooid hebt.

  • Er is dit jaar veel meer publiek bij de show dan vorig jaar.
  • Ik wacht al een tijdje op mooi weer voor een wandeling in het Amsterdamse bos.
  • Door iets van jezelf te laten zien geef je de ander wat meer aanknopingen én creëer je een connectie en vertrouwen.
  • Aanmoedigen

Aanmoedigen

  • Heb je die show gezien?
  • Heb je die wandeling gedaan?

 

Blijf aan het gesprek bouwen

Met behulp van de ATA methode heb je succesvol een aantal beleefdheden uitgewisseld, maar dit fragiele gesprek kan op dit punt nog gemakkelijk uiteenvallen.

Je wilt dit fragiele begin dus uitbouwen tot iets stevigers. Dit doe je door met vervolgopmerkingen te komen die bijdragen aan de opbouw van het gesprek. Je kunt opvolgen met een opmerking of een vraag, zorg wel dat je afwisselt tussen deze twee opties. Te veel vragen achter elkaar laten het gesprek als een interview voelen, en te veel opmerkingen zorgen er voor dat de ander geen kans krijgt om te praten. Leg dus de nadruk op vragen. Wanneer ze je een antwoord geven vraag dan door op hun antwoord.

Meer weten over spreken in het openbaar of een keer een training volgen?

Klik hier voor meer informatie over Spreken in het openbaar.

Menu