• Hoge klanttevredenheid, 9
  • Praktijkgericht & Persoonlijk
  • Ervaren & Enthousiaste trainers

Spreekangst overwinnen?

Overwin je spreekangst voor slechts €50,- met onze bewezen 21-daagse thuiscursus.

Je leert:

  • Dat spreekangst aangeleerd is
  • Positief denken over spreken
  • Dat spreekangst een irreële angst is

10 tips om zenuwen te controleren bij spreken in het openbaar

Last hebben van zenuwen voor het geven van een speech of presentatie is niets mis mee. Vaak werkt het zelfs in je voordeel. Het wordt pas vervelend wanneer je zenuwen de overhand krijgen. Hoe zorg je ervoor dat je zenuwen geen averechts effect hebben? Onderstaande 10 tips helpen je om je zenuwen onder controle te houden.

1. Ken je materiaal goed.

Werk altijd met een onderwerp waar je echt in bent geïnteresseerd. Zorg dat je veel meer over het onderwerp weet dan dat je in je speech gebruikt. Als dat niet het geval is kan je speech fantastisch zijn, maar is alle moeite voor niets geweest als je na de speech de vragen niet kunt beantwoorden. Zorg daarnaast voor persoonlijke anekdotes, wat humor en vermijd wollig taalgebruik. Jij bent de expert, show them who’s boss!

2. Oefenen, oefenen, oefenen.

“Als je je materiaal goed kent, hoef je toch niet te oefenen?” Dát is voor weinig mensen weggelegd. Zorg dat je niet voor verrassingen komt te staan door hardop te repeteren. Net zo lang tot je zeker van je zaak bent. Gebruik tijdens het repeteren alle attributen die je verwacht te gaan gebruiken, dus óók je PowerPoint en je laserpointer. Maak aanpassingen waar nodig en probeer je stopwoorden onder controle te krijgen. Daarnaast is het handig om met een timer te oefenen, zodat je weet hoe lang je speech ongeveer gaat duren. Geen idee wat je stopwoorden zijn? Neem je speech eens op, dan ben je er zo achter. Leer echter niet je verhaal woord voor woord uit je hoofd! Dit zorgt voor allerlei valkuilen.

3. Ken het publiek.

Maak vooraf een praatje met een aantal mensen uit het publiek. Het is veel gemakkelijker om te spreken tegen mensen die je een beetje kent dan tegen vreemden. Dit zal wonderen doen voor je zenuwen.

4. Ken de ruimte waar je gaat spreken.

Zorg dat je op tijd op de locatie bent. Test voor je begint de microfoon en je eventuele visuele ondersteuning. Niets zo bevorderlijk voor je zenuwen als een niet werkende beamer als je bijna moet beginnen…

5. Begin je speech met het aanspreken van je publiek.

Dit geeft je wat extra tijd en helpt om je zenuwen te onderdrukken. Pauzeer, glimlach en tel tot drie voordat je iets zegt. Probeer daarnaast de energie van je zenuwen om te zetten in enthousiasme.

6. Visualiseer jezelf speechend.

Visualiseer jezelf terwijl je aan het speechen bent met een luide, duidelijke en zelfverzekerde stem. Visualiseer het klappende publiek voor je. Misschien klinkt dit ‘over the top’, maar je zult versteld staan hoeveel baat je hierbij zult hebben.

7. Bied geen excuses aan voor eventuele zenuwen.

Het publiek heeft waarschijnlijk niet eens door dat je zenuwachtig bent. Zolang je niets zegt zal het niemand opvallen.

8. Concentreer je op de boodschap, niet op het medium.

Focus je op je boodschap en je publiek, niet op je zenuwen of je PowerPoint presentatie.

9. Doe ervaring op.

Zoals met alles eigenlijk: oefening baart kunst. Ervaring zorgt voor zelfverzekerdheid: de sleutel tot effectief spreken. Onze trainingen kunnen je helpen bij het verzamelen van ervaring en vergaren van diepere theoretische kennis. ‘Oefenen, oefenen, oefenen’ vormt de leidraad voor onze trainingen. Door ervaring op te doen met openbaar spreken, zul je uiteindelijk op de details gaan letten en zullen je presentatieskills gigantisch verbeteren.

10. Het publiek is je vriend.

Het publiek wil graag naar je luisteren. Ze verwachten een interessante spreker met een goed verhaal en zijn voor jouw verhaal komen opdagen. Onthoud goed dat het publiek je vriend is, niet je vijand. Ze duimen voor je.

Heb ik misschien een vorm van spreekangst?

Wil je weten of je zelf last hebt van spreekangst?  Test jezelf in minder dan 5 minuten met onze spreekangst test.

Menu