• Hoge klanttevredenheid, 9
  • Praktijkgericht & Persoonlijk
  • Ervaren & Enthousiaste trainers

Ademhaling: krachtig en met zelfvertrouwen te spreken door één simpele techniek

Een van de belangrijkste technieken om krachtiger, zelfverzekerder en overtuigender te spreken, is een ontzettend simpele techniek. Vraag zangers, atleten, yoga-beoefenaars of straaljagerpiloten wat hun belangrijkste techniek is, en ze zullen hetzelfde antwoorden.Een van de geheimen tot meer zelfverzekerd en dynamisch spreken:

Adem halen.

Leer adem te halen

Ik hoor je denken: “adem halen, dat kan ik inmiddels wel.”

Helemaal waar, zonder ademhaling blijven we immers niet leven. Het gaat in dit geval niet om de natuurlijke ademhaling om te blijven leven, maar om de ademhaling die je nodig hebt om te spreken. Wanneer je spreekt tegen een publiek, heb je meer zuurstof nodig om geluid te produceren. Daarnaast dien je langer uit te ademen dan normaal; spreken is namelijk niets meer dan gecontroleerd uitademen.

Daarnaast is het belangrijk dat je een gewoonte afleert, namelijk het oppervlakkig ademhalen. Om goed te spreken in het openbaar, is de zogenaamde buikademhaling een vereiste. Tijdens de buikademhaling, maak je gebruik van je middenrif om adem te halen. Door gebruik te maken van het middenrif in plaats van de borst, kunnen je longen zich verder uitzetten, waardoor je veel dieper kunt ademhalen. Het resultaat: meer lucht en meer zuurstof, waardoor je duidelijker en luider speecht.

diaphragmatic-breathing-360-o

Oefening baart kunst

De buikademhaling is geen lastige techniek om aan te leren, het vereist wel oefening. Hoe oefen je de buikademhaling?

Begin door rechtop te staan en plaats je (dominante) hand op je buik, op de plek die op en neer gaat wanneer je ademhaalt. Dat is je middenrif. Haal rustig adem, zonder overdreven diep adem te halen. Voel je je buik op en neer gaan? That’s it, de buikademhaling.

Bekijk onderstaande video voor een geanimeerde uitleg van de oefening:

 

De voordelen

Vorige oefening gedaan? Dan zul je waarschijnlijk hebben gemerkt dat je gewend bent oppervlakkig te ademen. Oefen regelmatig, en de buikademhaling zal je standaard ademhaling worden. Het resultaat: je zult krachtiger spreken en daardoor zelfverzekerder en overtuigender overkomen.

Het klinkt misschien wat overdreven, beter spreken door anders adem te halen, maar het is wel degelijk waar. De buikademhaling is namelijk meer dan slechts een andere manier van ademhalen:

Het vertraagt je hartslag en kalmeert je fysiek
Doordat je dieper ademhaalt, krijgen je longen meer zuurstof binnen. Hierdoor vertraagt je hartslag, waardoor je je veel minder nerveus zult voelen.

Je hersenen krijgen meer zuurstof
Doordat je meer zuurstof binnenkrijgt, voel je je scherper.

Het verandert je houding en verschijning
De buikademhaling voorkomt dat je ‘ingezakt’ staat.

Je spreekt met autoriteit
Spreken is niets meer dan gecontroleerd uitademen. Meer zuurstof zorgt voor een diepere, sterkere klank. Je publiek zal je als autoriteit beschouwen.

Je krijgt meer volume aan het eind van je zinnen.
De belangrijkste woorden komen aan het eind van de zin: de punch. Doordat je meer zuurstof binnenkrijgt, kun je deze laatste zinnen meer kracht meegeven.

Je ziet er zelfverzekerder uit.
Je bent niet nerveus, scherp, hebt een goede houding, maakt goed gebruik van je stem, en je laatste woorden in een zin zijn krachtig. Je geeft je publiek de indruk dat je alles volledig onder controle hebt.

Extra tip: adem uit om in te ademen!

Een goede ademhaling is een cruciale techniek voor een goede spreker in elke situatie. Gaat de buikademhaling thuis goed, maar wilt het net voordat je gaat spreken niet lukken? Flink gapen voordat je gaat spreken helpt ontzettend goed, aangezien het zorgt voor een geforceerde diepe ademhaling.

Gapen op het podium is echter misschien geen fantastisch idee. Een goede alternatieve oefening om te kalmeren voordat je gaat spreken is de volgende:

Leg een hand rustig op je borst en de ander op je middel. Zorg dat je mond een klein beetje open is. Druk nu alle lucht uit je longen door je buikspieren aan te spannen en met je hand licht in je zij te drukken.

Alle lucht uit je longen? Ontspan je buikspieren en laat de lucht weer je longen in vloeien. Op deze manier adem je in door uit te ademen. En zoals je merkt, maak je nu vanzelf gebruik van de buikademhaling!

Belangrijke les uit deze oefening: je hoeft niet je keel, borst of kaak aan te spannen om te ademen. De beste manier om lucht in je longen te krijgen, is door uit te ademen en de lucht terug in je longen laten snellen.

Het is dus belangrijk om te leren lucht uit je longen te drukken, niet erin te zuigen. Oefen dit vanaf vandaag regelmatig, bijvoorbeeld op een moment wanneer je even niets te doen hebt, en je ademhaling zal nooit meer een probleem zijn tijdens het spreken.

Menu