• Hoge klanttevredenheid, 9
  • Praktijkgericht & Persoonlijk
  • Ervaren & Enthousiaste trainers

Ademhalen: krachtig en met zelfvertrouwen spreken door één simpele techniek

Een van de belangrijkste technieken om krachtiger, zelfverzekerder en overtuigender te spreken, is een ontzettend simpele techniek. Vraag zangers, atleten, yoga-beoefenaars of straaljagerpiloten wat hun belangrijkste techniek is, en ze zullen hetzelfde antwoorden. Een van de geheimen tot meer zelfverzekerd en dynamisch spreken:

Ademhalen.

Leer ademhalen

We horen je denken: “ademhalen, dat kan ik inmiddels wel.” Helemaal waar, zonder ademhaling blijven we immers niet leven. Het gaat in dit geval niet om de natuurlijke ademhaling om te blijven leven, maar om de ademhaling die je nodig hebt om te spreken. Wanneer je spreekt tegen een publiek, heb je meer zuurstof nodig om geluid te produceren. Daarnaast dien je langer uit te ademen dan normaal; spreken is namelijk niets meer dan gecontroleerd uitademen.

Om goed te spreken in het openbaar, is de zogenaamde buikademhaling een vereiste. Het is belangrijk dat je -vaak vervelend- oppervlakkig ademhalen afleert. Tijdens de buikademhaling, maak je gebruik van je middenrif om adem te halen. Door gebruik te maken van het middenrif in plaats van de borst, kunnen je longen zich verder uitzetten, waardoor je veel dieper kunt ademhalen. Het resultaat: meer lucht en meer zuurstof, waardoor je duidelijker en luider spreekt.

diaphragmatic-breathing-360-o

Ademhalen door je buik

De buikademhaling is geen lastige techniek om aan te leren, het vereist wel oefening. Begin door rechtop te staan en plaats je (dominante) hand op je buik, op de plek die op en neer gaat wanneer je ademhaalt. Dat is je middenrif. Haal rustig adem, zonder overdreven diep adem te halen. Voel je je buik op en neer gaan? That’s it, de buikademhaling. Bekijk onderstaande video voor een geanimeerde uitleg van de oefening:

 De voordelen van ademhalen door je buik

Vorige oefening gedaan? Dan zul je waarschijnlijk hebben gemerkt dat je gewend bent oppervlakkig te ademen. Oefen regelmatig, en de buikademhaling zal je standaard ademhaling worden. Het resultaat: je zult krachtiger spreken en daardoor zelfverzekerder en overtuigender overkomen. Het klinkt misschien wat overdreven, beter spreken door anders adem te halen, maar het is wel degelijk waar. De buikademhaling is namelijk meer dan slechts een andere manier van ademhalen:

  1. Het vertraagt je hartslag en kalmeert je fysiek
    Doordat je dieper ademhaalt, krijgen je longen meer zuurstof binnen. Hierdoor vertraagt je hartslag, waardoor je je veel minder nerveus zult voelen.
  2. Je hersenen krijgen meer zuurstof. Doordat je meer zuurstof binnenkrijgt, voel je je scherper.
  3. Het verandert je houding en verschijning. De buikademhaling voorkomt dat je ‘ingezakt’ staat.
  4. Je spreekt met autoriteit. Spreken is niets meer dan gecontroleerd uitademen. Meer zuurstof zorgt voor een diepere, sterkere klank. Je publiek zal je als autoriteit beschouwen.
  5. Je krijgt meer volume aan het eind van je zinnen. De belangrijkste woorden komen aan het eind van de zin: de punch. Doordat je meer zuurstof binnenkrijgt, kun je deze laatste zinnen meer kracht meegeven.
  6. Je ziet er zelfverzekerder uit. Je bent niet nerveus, wel scherp en hebt een goede houding, je maakt goed gebruik van je stem en je laatste woorden in een zin zijn krachtig. Je geeft je publiek de indruk dat je alles volledig onder controle hebt.

 

Extra tip: adem uit om in te ademen!

Een goede ademhaling is een cruciale techniek voor een goede spreker in elke situatie. Gaat de buikademhaling thuis goed, maar wilt het net voordat je gaat spreken niet lukken? Een goede alternatieve oefening om te kalmeren voordat je gaat spreken is de volgende:

Leg een hand rustig op je borst en de ander op je middel. Zorg dat je mond een klein beetje open is. Druk nu alle lucht uit je longen door je buikspieren aan te spannen en met je hand licht in je zij te drukken. Alle lucht uit je longen? Ontspan je buikspieren en laat de lucht weer je longen in vloeien. Op deze manier adem je in door uit te ademen. En zoals je merkt, maak je nu vanzelf gebruik van de buikademhaling! Belangrijke les uit deze oefening: je hoeft niet je keel, borst of kaak aan te spannen om te ademen. De beste manier om lucht in je longen te krijgen, is door uit te ademen en de lucht terug in je longen laten snellen. Het is dus belangrijk om te leren lucht uit je longen te drukken, niet erin te zuigen. Oefen dit vanaf vandaag regelmatig, bijvoorbeeld op een moment wanneer je even niets te doen hebt, en je ademhaling zal nooit meer een probleem zijn tijdens het spreken.

Menu