De 10 beste tips voor een doeltreffende presentatie - Bureau Spraakwater
  • Hoge klanttevredenheid, 9+
  • CRKBO Erkend
  • Ervaren trainers

De 10 beste tips voor een doeltreffende presentatie

Hoe maak je een goede presentatie nog beter?

In dit artikel hebben we de 10 beste presentatietips voor je verzameld. Deze tips helpen je om jouw presentaties naar een hoger niveau te tillen.

1. Wees relevant
Tijdens de eerste 30 seconden van jouw presentatie wil je luisteraar maar één ding weten: waarom moet ik naar jou luisteren? Oftewel: what’s in it for me? Bedenk van tevoren dan ook goed voor wie je spreekt (wie je doelgroep is) en waarom jouw verhaal interessant is voor dit publiek. Als je deze vraag niet binnen een halve minuut kunt beantwoorden, is je publiek niet geraakt en dus niet gemotiveerd om verder nog naar je te luisteren.

Let er bij het bedenken van je ‘waarom?’  wel goed op dat jouw verhaal écht van toegevoegde waarde moet zijn voor je publiek. ‘Omdat het nu eenmaal op de agenda staat’ is uiteraard geen prikkelend antwoord.

2. Toon je passie
Het onderwerp van jouw presentatie is niet leuk of interessant… het is geweldig! Durf gepassioneerd te zijn over je presentatie. Enthousiasme werkt nu eenmaal aanstekelijk: als jij je enthousiasme laat zien, zal je publiek daar op reageren. Wees dus eerlijk en oprecht en vertel waarom het onderwerp belangrijk voor je is.

3. Bepaal je kernboodschap
Wanneer je een presentatie voorbereidt is het belangrijk om jezelf continu af te vragen: ‘Wat is de boodschap die ik het publiek écht mee wil geven?’. Deze belangrijke boodschap wordt je kernboodschap genoemd. Jouw doel is om ervoor te zorgen dat je publiek deze kernboodschap meekrijgt en zelfs over twee weken nog kan navertellen.

Probeer je kernboodschap kort en bondig te formuleren. We adviseren een boodschap van maximaal 30 seconden of maximaal 15 woorden. Pas als je je kernboodschap duidelijk hebt, kun je aan de slag met de verdere inhoud van je presentatie. Zorg ervoor dat alle onderdelen van je presentatie duidelijk gerelateerd zijn aan je kernboodschap. Je publiek – maar jijzelf ook – zal dan beter in staat zijn om jouw verhaal te onthouden.

4. Lach en maak oogcontact 🙂
De meeste mensen weten dat oogcontact en een open uitstraling belangrijk zijn tijdens een presentatie. Toch blijft het voor velen een uitdaging om dit ook echt te doen. Probeer er toch echt op te letten, want wanneer je lacht en je publiek aankijkt vergroot je je geloofwaardigheid. Ook helpt het tegen de zenuwen wanneer je ziet dat je met mensen praat in plaats van voor een anonieme (en daardoor soms intimiderende) groep.

Extra tip: kies ervoor om de lichten in de zaal aan te laten. Zo ben jij niet alleen zichtbaar voor het publiek, maar zij ook voor jou!

5. Start with a bang!
Zorg ervoor dat je publiek vanaf het begin op het puntje van hun stoel zit. Het begin van je presentatie is namelijk cruciaal voor het verdere verloop ervan. Lukt het je niet om direct de aandacht te pakken, dan haken mensen af. Beginnen met jezelf vijf minuten lang voorstellen is dus geen goed idee. Begin in plaats daarvan bijvoorbeeld met een leuke – en korte – anekdote, een videofragment of een sterke quote.

6. Ontdek je stem
Je kunt veel meer uit je stemgeluid halen dan je in eerste instantie zou denken. Experimenteer bijvoorbeeld eens met je volume. Waar in je presentatie is het handig om iets luider of juist heel zacht te praten? Hetzelfde kun je oefenen voor de snelheid of de toon waarmee je spreekt. Door op het juiste moment af te wisselen houd je je publiek alert en geboeid.

7. Breng je presentatie als een verhaal
Een anekdote trekt de aandacht en zorgt ervoor dat mensen opletten en geboeid blijven. Een goede anekdote, die jouw presentatie ondersteunt, zorgt ervoor dat je publiek de boodschap beter en langer onthoudt. Zoals al eerder aan bod kwam is het een goed idee om je presentatie te beginnen met een anekdote. Maar nog beter is het om je hele te presentatie te brengen als een verhaal. Een verhaal waar je losse onderdelen aan kunt koppelen. Bedenk vooraf welk verhaal je wilt vertellen en laat dit het uitgangspunt zijn voor je presentatie.

8. Voorkom een death by Powerpoint
Een PowerPoint of Prezi moet jouw verhaal ondersteunen en niet overschreeuwen. Zorg er dus voor dat je slideshow de aandacht niet weghoudt van je verhaal. Guy Kawasaki van Apple heeft hiervoor de volgende richtlijn opgesteld. Een slideshow:

  • Mag max. 10 slides bevatten
  • Mag niet langer dan 20 minuten duren
  • Moet geschreven zijn in een lettergrootte van minimaal 30 pt.

Deze aanpak voorkomt een ‘Death by PowerPoint’, waarbij je publiek in slaap valt tijdens je presentatie. De laatste richtlijn wordt gehanteerd om een slide overzichtelijk te houden.

9. Wees bewust van je non-verbale communicatie
De combinatie van non-verbale én verbale communicatie is essentieel om te kunnen overtuigen. Tijdens een presentatie gaat het dus niet alleen om wat je zegt, maar ook om hoe je iets zegt. Probeer tijdens het presenteren een open, actieve en overtuigende houding aan te nemen. Vermijd dus ijsberen, je handen in je broekzak of je armen over elkaar. Zet in plaats daarvan beide benen stevig op de grond, kijk je publiek aan en glimlach. Probeer – als de ruimte het toelaat – tussen je publiek door te bewegen.

Meer over non-verbale communicatie vind je op de pagina Lichaamstaal tijdens speeches.

10. Blijf ademhalen
Dit klinkt logisch, maar het is makkelijker gezegd dan gedaan wanneer je zenuwachtig bent. Toch help goed ademhalen enorm bij het verminderen van je zenuwen en het vergroten van je overtuigingskracht. Haal om te beginnen diep adem. Als je je ademhaling in je laag, in je buik voelt – en dus niet hoog, op je borst – gaat het goed. Door langzaam en ‘laag’ te ademen zul je je minder zenuwachtig voelen. Ook ga je duidelijker en overtuigender praten, omdat je genoeg zuurstof binnenkrijgt om je zinnen krachtig uit te spreken. Win-win dus!

Meer presentatietips- en ideeën vind je op de pagina ‘Omgaan met presentatiezenuwen’. Als je echt last hebt van een vorm van spreekangst, kijk dan eens bij Spreekangst Overwinnen.

Menu