• Hoge klanttevredenheid, 9
  • Praktijkgericht & Persoonlijk
  • Ervaren & Enthousiaste trainers

Presentatie schrijven

Op deze pagina geven we je advies over hoe je een doeltreffende presentatie schrijft. Voordat je begint met het schrijven van een presentatie is het belangrijk om alvast de belangrijkste ideeën op een rijtje te hebben. Je weet zelf het beste wat je wilt vertellen. Je beslist dan ook zelf over de structuur en de inhoud van je verhaal. Toch kan het van pas komen om een standaard structuur aan te houden.
Meer informatie hierover vind je op de pagina ‘Presentatie voorbereiden’ en ‘Structuur in een presentatie’.

Gebruik de magie van drie

Drie is een magisch getal. Ons brein vindt het fijn om drie punten tegelijk te verwerken. Mensen vinden drie punten, ideeën of getallen, gemakkelijker te begrijpen dan vier punten of meer. Je doet er goed aan om rekening te houden met de magie van drie in de structuur van je presentatie.
Pas de magie van drie bijvoorbeeld toe in de structuur van je presentatie door deze in te delen in een introductie, een middenstuk en een conclusie. Verdeel ook de kernboodschap van je presentatie in drie elementen en breid ieder element weer uit met drie subelementen. Maak je gebruik van PowerPoint? Beperkt het aantal bulletpoints tot drie per slide.

Wat, waarom en hoe?

Een andere manier om meer structuur aan te brengen in je presentatie is door antwoord te geven op de vragen ‘Wat?’, ‘Hoe?’ en ‘Waarom?’, en daarmee je boodschap te vertellen aan het publiek.

Wat

Wordt gedefinieerd door de kernboodschap van je verhaal. Verplaats je in het publiek en bedenk wat zij zullen hebben aan de informatie die je ze geeft. Wat levert het hen op, wat kunnen ze doen met de informatie en wat zijn de voordelen voor het publiek?

Hoe

Na het horen van de kernboodschap zal het publiek zich afvragen: ‘Hoe ga dat bereiken?’ Leg hen uit wat de opties zijn. Probeer hen niet teveel de les voor te schrijven, vertel ze hoe ze iets kunnen bereiken en niet hoe ze iets moeten bereiken.

Waarom

Nadat je hebt verteld ‘Wat’ zal je publiek zich afvragen ‘Waarom zou ik dat doen?’, ‘Waarom zou ik dat denken?’ of ‘Waarom zou het zo moeten?’ Laat zien dat je met het publiek meedenkt door hierop in te gaan. Door in te gaan op het ‘Waarom’ creëer je een natuurlijk verloop in je presentatie dat aansluit bij het denkproces van het publiek. Hierdoor zal het publiek eerder geneigd zijn om mee te gaan in je verhaal.

Eindig met bewijs voor je bewering zodat er geen twijfel meer mogelijk is of je verhaal klopt. Doe dit door bewijsmateriaal aan te leveren uit eerder onderzoek, persoonlijke voorbeelden of statistieken.

Content editen

Wanneer je klaar bent met de ruwe opzet van je presentatie, is het belangrijk om deze te controleren en te editen. Idealiter neem je even afstand van de inhoud, zodat je er op het moment dat je gaat editen weer ‘fris’ naar kunt kijken.

Let tijdens het editen van je presentatie op het volgende:

  • Zorg ervoor dat je taalgebruik aansluit bij je publiek. Kijk kritisch naar de termen die je gebruikt en pas deze aan aan het kennisniveau van je publiek.
  • Is je lichaamstaal vriendelijk? Kies voor woorden en uitdrukkingen en gebaren die gemakkelijk te begrijpen zijn. Vermijd technisch taalgebruik.
  • Schrap lange zinnen. Zorg dat je zinnen kort en to-the-point zijn. Dat maakt het gemakkelijker voor je publiek om bij de les te blijven.
  • Maak gebruik van metaforen om zaken toe te lichten.
  • Denk na over manieren om de aandacht te trekken van het publiek, zoals visuele elementen om je kernboodschap mee te ondersteunen.
  • Check en dubbelcheck op spelling!
Menu