Visuele hulpmiddelen bij presentaties - Bureau Spraakwater
  • Hoge klanttevredenheid, 9+
  • CRKBO Erkend
  • Ervaren trainers

Werken met visuele hulpmiddelen

Visuele hulpmiddelen kunnen een presentatie verbeteren. Door een visueel aspect toe te voegen betrek je het publiek meer bij je verhaal. Hierdoor maak je meer impact. Maar er zijn wel een aantal voorwaarden om het gebruik van visuele ondersteuning tot zijn recht te laten komen.

Wat is het doel van de visuele hulpmiddelen?

  • Belangrijk punt verduidelijken
  • Voorbeeld geven
  • Model uitleggen
  • Opsomming weergeven
  • Als entertainment

De meest voorkomende visuele hulpmiddelen:

Whiteboard

Een whiteboard komt goed van pas wanneer je een argument of redenering wilt uitleggen. Of wanneer je reacties uit het publiek wilt opschrijven tijdens een brainstormsessie. Zie het als een groot notitieblok waar je op kunt schrijven.

Opmerkingen bij het gebruiken van een whiteboard:

  • Onthoud dat schrijven op een whiteboard tijd in beslag neemt. En dat je met je rug naar het publiek staat wanneer je schrijft.
  • Probeer zo duidelijk mogelijk te schrijven, zodat het voor iedereen leesbaar is. En vraag om feedback van je publiek over de leesbaarheid.
  • Gebruik altijd een stift met uitwisbare inkt.
  • Als je gebruik maakt van een interactief whiteboard, zorg dat dan je goed weet hoe je er gebruik van maakt.

Flip-over

Een flip-over is een populaire oplossing tijdens interactieve bijeenkomsten en brainstormsessies. Allereerst is het eenvoudig in gebruik, goedkoop en gemakkelijk te realiseren. Daarbij is een flip-over ideaal voor het verzamelen van ideeën en input uit het publiek. Het geeft je direct een overzicht van wat er gezegd is. Heb je een groot publiek? Dan bestaat de kans dat de flip-over niet voor iedereen goed leesbaar is. Dus: let erop dat je zeker weet dat iedereen je kan volgen.

5 tips voor efficiënt gebruik van een flip-over: 

  1. Kom op tijd zodat je de flip-over kunt neerzetten op de juiste plek.
  2. Kies een positie waar vanuit je gemakkelijk kunt schrijven op de flip-over, maar voorkom dat je met je rug naar het publiek te komt te staan.
  3. Gebruik alleen blauwe of groene markers. De overige kleuren zijn slecht zichtbaar van een afstand. Gebruik een rode pen om zaken mee te accentueren.
  4. Heb je een specifieke boodschap voor je publiek die regelmatig terugkeert in je verhaal? Schrijf deze dan vooraf op een pagina van de flip-over. Daardoor kun je er gemakkelijk naar refereren.
  5. Komt er tijdens de presentatie of brainstormsessie een belangrijk onderwerp naar voren waar je op een later moment nog naar wilt refereren? Scheur deze pagina dan los en plak deze bijvoorbeeld met plakband aan de muur. Hierdoor blijft het idee voor iedereen zichtbaar.

 

Video

Een video werkt goed bij trainingsdoeleinden en heeft vaak een hoge entertainment waarde. Maar het kan lastig zijn om een video in een presentatie structuur te plaatsen. Je kunt een video afspelen vanaf een computer, wanneer deze is aangesloten aan een projector. Op die manier kun je een videobestand openen vanaf je pc, of een video opnemen in je Powerpoint presentatie. Daarnaast kun je gemakkelijk online een beroep doen op YouTube.

PowerPoint

Het gebruik van PowerPoint tijdens een presentatie is tegenwoordig erg gangbaar. Let er wel op dat je slides het publiek niet afleiden van je verhaal. Dus maak het niet te ingewikkeld. Een tip die altijd werkt: test je presentatie vooraf met een vriend of familielid voor nuttige feedback.

Handouts

Op handouts kun je de belangrijkste punten van je presentatie opsommen. In de meeste gevallen komt dit erg goed van pas. Mits de informatie relevant is. PowerPoint heeft de optie om automatisch handouts te genereren op basis van je slides.

Denk goed na over de timing van het uitdelen van je handouts, want je loopt de kans dat je publiek zich gaat verdiepen in de handouts in plaats van te luisteren naar je verhaal. Bevat je presentatie ingewikkelde grafieken? Dan is je publiek waarschijnlijk gebaat bij een uitleg op papier. Dat kijkt toch net wat makkelijker dan een uitleg op een scherm. Ook geef je het publiek dan de kans om aantekeningen te maken op de handouts.

Is het niet nodig om de handouts tijdens je presentatie aan het publiek te geven? Deel ze dan na afloop uit of verzend deze op een later moment via de mail. Door de handouts achteraf te verzenden heb je nog de kans om reacties en opmerkingen uit het publiek te verwerken in de handouts, zodat de informatie die zij ontvangen helemaal compleet is.

Lees hier meer over ‘Voorbereiden van een presentatie‘.

Menu