• Hoge klanttevredenheid, 9
  • Praktijkgericht & Persoonlijk
  • Ervaren & Enthousiaste trainers

Structuur in een presentatie

Of je nu een presentatie geeft in een formele setting, of een speech geeft tijdens een bruiloft. Probeer altijd een gestructureerd verhaal te brengen. Kortom, weet wat je gaat vertellen en in welke volgorde. Het geeft rust als je hier vooraf al over nadenkt. Je bent dan beter in staat om zenuwen te temperen. Door je ideeën en je verhaal goed scherp te hebben is het gemakkelijker om een levendige, logische en overtuigende boodschap op een zelfverzekerde en professionele manier over te brengen.

Manieren om structuur aan te brengen in je presentatie:

1. Geef ruimte aan al je ideeën

Zet alle argumenten die je verhaal ondersteunen op papier. De volgorde doet er nog niet toe.

2. Selecteer daarna de belangrijkste argumenten

Een presentatie bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Introductie (begin)
  • Hoofdinhoud (midden)
  • Conclusie (eind)

In deze onderdelen vertel je grofweg het volgende:

  • Het onderwerp en de structuur van je presentatie. Dit doe je door een overzicht te geven van de belangrijkste punten of argumenten.
  • Een gedetailleerde uiteenzetting van de boodschap. Hierin ga je dieper in op de belangrijkste punten en lever je bewijs voor de eerder genoemde argumenten.
  • Sluit af met een samenvatting van je verhaal.

Bekijk al je aantekeningen en kies hieruit alleen de belangrijkste punten die je wilt vertellen. Richtlijnen:

  • 3 punten in een presentatie van 10-15 min.
  • 6 punten in een presentatie van 30 min.
  • 8 punten in een presentatie van 45 min.

Rangschik vervolgens de geselecteerde punten in een logische volgorde breid deze punten uit met ondersteunend materiaal zoals beeldmateriaal of bouw ruimte in voor discussie. Als je doel is om mensen te overtuigen dan is het aan te raden om mogelijke tegenargumenten te weerleggen. Op die manier presenteer je ook nog eens een goed uitgebalanceerd verhaal.

3. Illustreer je verhaal

De meeste presentaties en speeches hebben baat bij persoonlijke anekdotes. Een waargebeurde situatie of een hypothetisch voorbeeld om de boodschap tot leven te laten komen. Als de anekdote kort en informeel is, dan is het waarschijnlijk niet nodig om deze te ondersteunen met beeldmateriaal. Beeldmateriaal gebruik je om je verhaal te ondersteunen. Om iets beter uit te kunnen leggen, nog duidelijker te maken of een versimpelde weergave te laten zien. Het is belangrijk dat je bij een illustratie, foto of video toelicht waarom het relevant is voor je verhaal. Houd rekening met de tijd die het kost om het beeldmateriaal te tonen aan je publiek.

Veel sprekers maken gebruik van een PowerPoint presentatie om hun verhaal mee te ondersteunen. Maak alleen gebruik van een PowerPoint presentatie als het je verhaal ondersteunt. Laat het niet afleiden van wat je wilt vertellen. Bekijk de pagina Visuele hulpmiddelen bij presentaties voor meer informatie.

4. Maak gebruik van een introductie en een conclusie

In de introductie geef je een vooruitblik op het verhaal dat je gaat vertellen. Deze ruimte gebruik je om de aandacht te winnen van je publiek. Vertel waarom het onderwerp belangrijk is. Ook gebruik je de introductie om aan te geven op welke momenten je vragen zult beantwoorden. In de conclusie herhaal je dus de belangrijkste punten uit je verhaal. Probeer hierbij voor andere woorden te kiezen dan die je eerder hebt gebruikt. Sluit vastberaden en expliciet af, zodat je publiek in geen geval gaat twijfelen aan wat je zojuist hebt verteld. Dit is ook een gebruikelijk moment om het publiek de mogelijkheid te geven om vragen te stellen.

Menu