Onzichtbaar overtuigen - Bureau Spraakwater
  • Hoge klanttevredenheid, 9+
  • CRKBO Erkend
  • Ervaren trainers

Onzichtbaar overtuigen

Hoe vaak moet jij anderen overhalen om iets te doen? Het komt vaak dagelijks voor. Of je nu tegen je kleuter zegt dat ze haar jas aan moet trekken voor ze naar buiten rent of aan een collega vraagt of hij in jouw plaats naar een vergadering wil gaan. Sommige mensen beheersen beheersen dit moeiteloos. Zij stimuleren anderen op een natuurlijke manier. Anderen hebben de neiging om gebruik te maken van hun machtspositie wanneer zij iets gedaan willen krijgen van een ander. Het goede nieuws is: overtuigen kun je leren!

Overtuigen #1: Zeuren

We kennen allemaal wel mensen die anderen overtuigen door onophoudelijk te blijven praten. Deze mensen lijken te denken dat ze de ander kunnen overhalen door net zo lang door te gaan over een onderwerp totdat de ander er helemaal klaar mee is en zich overgeeft. Dit heet zeuren. En het werk nog ook. Mensen gaan uiteindelijk overstag. Al is het alleen maar om van het gezeur af te zijn. Het nadeel is dat degene die je op deze manier hebt overtuigd, heeft toegezegd om de verkeerde redenen. Daardoor zal hij/zij waarschijnlijk niet geheel achter het idee staan en hier heb je op de lange termijn weinig aan.

Overtuigen #2: Dwingen

Een andere strategie is door gebruik te maken van je machtspositie en mensen te dwingen om te doen wat jij wilt. Dit wordt dwang genoemd. De meeste mensen in je omgeving, familie of collega’s, zullen deze manier niet echt op prijs stellen. Net als bij zeuren geldt voor dwang dat dit geen lange termijn oplossing is. Mensen doen misschien wat je wilt, maar of ze het echt graag willen is een tweede. En dat wordt je meestal niet in dank afgenomen.

Overtuigen #3: Onzichtbaar overtuigen

De Heilige Graal van overtuigingskracht is om anderen zo ver te krijgen dat ze geloven in je idee en je willen volgen in je aanpak. Dit is een goede strategie, die bijna altijd werkt, maar hoe zorg je dat het niet opvalt?

Onzichtbare overtuigingskracht

Een groep studenten moet een leider kiezen binnen de projectgroep. Ze zijn het er met zijn allen over eens dat hun leider moet voldoen aan een aantal eisen. Er zijn twee kandidaten: Sanne en Steven.
Sanne vindt dat Steven de leider moet worden. Waarop Steven gretig toehapt. De keuze is gemaakt. iedereen is er blij mee, behalve Johan. Johan heeft tot nu toe nog niet veel gezegd in de groep. Nu zegt hij: ‘Steven, als je ergens hulp bij nodig hebt, laat het ons dan even weten. Je zult het nogal druk krijgen met je nieuwe taak als leider, je kunt ons maar beter aan het werk zetten, anders lukt het ons nooit om op tijd klaar te zijn’. Steven denkt even na en zegt dan: ‘Weet je, bij nader inzien denk ik toch niet dat het mij lukt om deze verantwoordelijkheid op me te nemen. Misschien kan Sanne toch beter onze leider worden’.
Iedereen kijkt naar Sanne. Zij had gezegd dat ze graag de leider zou willen zijn als de groep dat van haar zou vragen. De groep vindt het goed als Sanne hun nieuwe projectleider wordt.
later vraagt Sanne aan Johan waarom hij toch nog even had ingegrepen op het moment dat de groep had besloten dat Steven de nieuwe projectleider zou zijn. Johan antwoordde dat hij ervan overtuigd was dat Sanne een betere leider zou zijn.

Dit is een voorbeeld van een win-win situatie. Johan heeft heel subtiel gebruik gemaakt van zijn overtuigingskracht en daarmee een onprettige situatie voorkomen. Steven was namelijk bij dat de groep hem had verkozen, maar tegelijkertijd ook wel weer blij dat hij de zware taak niet hoefde te dragen. Door de opmerking van Johan had hij zich gerealiseerd dat hij eigenlijk zelf liever wilde dat iemand anders de leider zou worden, zonder dat Johan hem boos had hoeven maken met de opmerking dat hij liever voor Sanne zou kiezen.

Succesvol overtuigen tijdens een onderhandeling

Onderzoek heeft aangetoond dat er een aantal dingen zijn die mensen waarderen wanneer ze ergens van worden overtuigd. Mortensen geeft aan dat dit voornamelijk emotionele aspecten zijn. Zoals het nakomen van beloftes, betrouwbaar voorkomen, verantwoordelijk overkomen, oprecht, eerlijk en toegewijd zijn. En het helpt ook als iemand een idee een beetje aardig kan verkopen.

Essentiële vaardigheden om succesvol te overtuigen:

  • Zelfvertrouwen
  • Een hoge mate van emotionele intelligentie
  • Geloven in je eigen idee
  • Goed luisteren
  • Een relatie met de ander kunnen opbouwen
  • Sterke communicatieve vaardigheden
  • Zorg dat je goed bent ingelezen en weet wie je wilt overtuigen.

Lees meer op de pagina ‘6 eigenschappen van succesvolle personen‘.

Conclusie

Het gaat niet vanzelf, maar als je investeert in deze vaardigheden, dan ontwikkel je vanzelf geloofwaardige leiderschapskwaliteiten. Mensen zullen geloven wat je zegt. En als ze geloven wat jij zegt, dan is het veel gemakkelijker om ze af en toe te laten doen wat jij graag wil.

Menu